18‏/09‏/2012

عايز اروح ..


(هذه الحاجات تخاريف شخصية .. محدش يسألني معناها ايه عشان انا كمان مش عارف)
عايز اروح .. اه عايز اروح .. قرفت من الغربة ..
طبعا كل الي بيقروا الكلام ده فاكرني اتجننت .. والي مش عارف اي اخبار عني اليومين دول يفتكرني سافرت
لا .. لا اتجننت - لأني مجنون اساسا - ولا سافرت - هروح فين يعني -
بس انا فعلا عايز اروح
اصعب نوع غربة انك تبقى في غربة وانت في بلدك .. واسوأ نوع غربة هو غربة المكان الي بتقضي فيه اكتر من 9 ساعات يوميا
الا وهو الشغل
كتير مننا - اذا ما كانش كلنا - ما بيشتغلوش الشغل الي بيحبوه .. واغلبنا برضه ما بيشتغلش عشان يثبت نفسه ويحقق نجاحات في مجاله وجو ابراهيم الفقي ده -الله يرحم امواتنا جميعا - الغالب بيشتغل عشان المم .. البرادس ولا مؤاخذة ..
ايوه الفلوس هي الي بقت اهم في الشغل .. تسأل اي حد عن شغله يقولك " شركة محترمة بتقبض الناس في مواعيدها وما بتاكلش حقهم في فلوس " هو ده بقه مقياس الشركة المحترمة بس ؟!! يعني معنى كده ان ورشة عم عادل النجار - الي في اخر احمد عرابي - تبقى اكتر الشركات احتراما عشان بيقبض الناس يوم 2 في الشهر بالمللي وبقاله عشرين سنة ما اتأخرش عن اليوم ده حتى لما والده توفى
محدش بيبص للاحترام في الشغل على انه احترام نظام شغل .. احترام قدرات وامكانيات الشخص .. احترام اسم المكان .. احترام انك مدير وكبير وربنا هيسألك في يوم من الايام على الي انت عملته في الكائن الي شغال تحت ايدك ده .. ليه معيشه طول فترة شغله في ضغط انه هيمشي وانه وحش وان طريقته في الشغل مش عاجباك و .. و .. و .. واملى الفراغ بقه بأي سخافة ممكن تتخيلها
ليه تحسسه انه ولا حاجة من غيره .. ليه لما سيادتك تغيب عن المكان وترجع تلاقي كل حاجة تمام ما تفرحش انك عرفت تربي ناس تشيل مكانك وتسد وجودك وتعتبر ده نجاح ليك .. هو لازم الدنيا تبقى واقفة عليك عشان تحس انك شخص ناجح ومطلوب يا اخي ؟!!
هتقولي النظام في مصر كده .. هقولك النظام ما بيتغيرش الا لما انا وانت وهو وهي يغيروا من عقليتهم الخربانة ان الدنيا لو ما وقفتش عليا ابقى انا فاشل ومدير مالوش لازمة !!
بلاش دي .. عارف لما تعمل حاجة مفيدة في حياتك هتحس انك بتعمل انجاز .. ولما تعمل انجاز هيبقى عندك دافع انك تعمل انجاز تاني .. وتالت ورابع .. مش انت وبس الي هتستفيد ماديا وهتستفيد بإحساسك انك بتعمل حاجة بتحبها .. المكان الي انت فيه هينجح ويستفيد .. لكن لما تعمل انجاز والتاني وتلاقي نفسك محلك سر .. واحساسك ان حتى التقدير المعنوي البسيط مش موجود .. وتحس ان الي فوق ده مش هامه غير انك تفضل تلف في الساقية لحد ما تقع ويجي تور غيرك يلف !!
هو ده الاحساس بالغربة بجد الي بيوجع نفسية الواحد .. خلاص بقيت تشتغل لمجرد انك بتقبض مرتبك اول الشهر .. مفيش حاجة اسمها هدف .. ولو عايز تترقى فا انت عايز كده عشان لما اسمك يكبر فلوسك هتكتر .. الاستهلاكية يا سيدي هي عنوان المرحلة .. حتى الشغل بقه استهلاكي وبس .. الشغل كله بقى اكل عيش .. اروح الصبح وامشي بالليل واتقرف في عيشتي عشان اجيب اكل وشرب لبيتي .. وبعد كده افكر في الشقة والعربية .. وبعد كده افكر في الساحل ولا مرسى علم وهجيب شاليه للاولاد ازاي .. وبعد كده افكر ازاي هدفع مصاريف المدراس الانترناشونال .. وبعدين مصاريف الجامعة الخاصة .. وتصحى الصبح في يوم تلاقي نفسك ما عملتش لنفسك اي حاجة غير المرض والهم والعجز البدري و  فلوس هتسيبها وانت نازل .. وانت عارف اننا كلنا نازلين تحت ..
عايز تعمل الحاجة الي بتحبها حضرتك .. يبقى لازم تتنازل شوية ..
وانا قررت ان مع اول فرصة هتنازل عشان اروح ..
لاني مش عايز ابقى مجرد تور في ساقية
لاني مش عايز اعيش في غربة تجيبلي المرض والهم .. واصحى الصبح من النوم على تحت من غير حتى ما اعرف انا جيت في ايه ومشيت في ايه
 بس خلاص ..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق